Naam orkest: Rotterdam Philhamonic

Bezetting: 3 violen en 1 cello

 

Locatie

 

Voordat je inhoudelijk op de muziekvoorstelling in gaat is het goed eerst een

duidelijk beeld te schetsen van de plek waar het concert plaats had.

  1. Waar was het? Het concert vond plaats in de aula van de GSR.

  2. Vond je dat een goede keuze? Jazeker.

  3. Waarom? Het was een goede (donkere) plaats om goed de film te kunnen zien en de muziek goed te kunnen luisteren. 

 

Het doel van het concert

 

  1. Wat was de opzet/ het idee van de uitvoering? Het idee van de uitvoering was het demonstreren van een paar filmpjes die leerlingen hadden gemaakt, en daarbij de uitgekozen muziek te spelen. Op die manier werd het duidelijk hoe belangrijk achtergrondmuziek is bij films. 

  2. Is volgens jou de opzet geslaagd? Waarom wel/niet? Ja de opzet is wel geslaagd. Ik vond het leuk om te zien hoe muziek de sfeer kan beïnvloeden. 

  3. Lukte het het orkest om over te brengen wat ze volgens jou wilden over brengen? Ja, de muziek kon erg de sfeer in de film beïnvloeden. 

 

Beschrijving

 

 

  1. Hoe zag het eruit? Bespreek geluid, belichting, podiumgebruik, setopbouw, interactie met publiek, kleding, noem maar op. Allereerst, het orkest zat vóór het podium in plaats van óp het podium. Ik denk dat dat is omdat het orkest eigenlijk niet mag opvallen tijdens toneelstukken of musicals. Ook nu tijdens het afspelen van de film viel het concert niet op. Ook hadden alle 3 de orkestleden onopvallende zwarte kleding aan. Er was verder geen speciale belichting of interactie met het publiek. De filmpjes van de leerlingen speelden af en het orkest maakte daar de gekozen muziek bij. 

 

De uitvoering

 

  1. Waar ging het concert over (thema/inhoud)? De filmpjes gingen over de problemen van Brian. Om die reden was de muziek meestal somber, spannend en zwaar. 

  2. Wat is de vorm (decor in relatie met de muziek, kostuums etc.)? Er was niet echt een speciale vorm. 

  3. Was de muziek instrumentaal, vocaal of beide? De muziek was instrumentaal.

  4. Welke instrumenten worden er gebruikt? 3 violen en 1 cello.

  5. Wat was de sfeer of stemming van de muziek (bv ernstig, vrolijk, zwaar etc.)? De muziek was voornamelijk somber en soms ook wel zwaar. 

  6. Wat is het verband tussen de filmscènes en de muziek. Noem een voorbeeld wanneer het voor jou helemaal klopte en wanneer niet. Schrijf erbij waarom je dat vindt. Brian gaf een spreekbeurt aan zijn klas en tijdens zijn spreekbeurt zag hij een persoon in de klas en vergat zijn tekst. Tijdens die scène was de muziek soort van treuzelachtig en een beetje angstaanjagend.

  7. Wat is de oorspronkelijke functie van de muziek? Vind je de toepassing als filmmuziek terecht of niet? Onderbouw je antwoord. Muziek is om naar te luisteren. Ik vind de toepassing als filmmuziek zeker terecht. Door de muziek op de achtergrond wordt er een sfeer aan de film toegevoegd, en daardoor worden de emoties van de acteurs versterkt. Daarom vind ik filmmuziek zeker van belang. 

  8. Tot welk genre (stijl) behoort de opvoering (klassiek, pop, jazz, folk etc)? Klassiek.

  9. Geef zoveel mogelijk achtergrondinformatie over dirigent, solisten, orkest of

groep ( opleiding, leeftijd, land van herkomst etc).https://www.rotterdamsphilharmonisch.nl/nl/ontdek-het-orkest

 

Luisterwijzer Muziek

 

17 . Wat hoor je: welk aspect van de muziek trekt veel aandacht?

- Melodie

- Dynamiek

- Klankkleur (sound)

- Harmonie

- Ritme

- Instrumentatie

Het ritme en de melodie trekken veel aandacht. De melodie kan bijvoorbeeld droevig of vrolijk zijn. En als de muziek een sneller ritme heeft is de muziek meestal vrolijk, en wanneer de muziek langzaam speelt is het meestal een droevig muziekstuk. 

  1. Hoe komt het dat dat de aandacht trekt? 

  2. Wat hoor je? geef karakterisering van sfeer of stemming van de muziek onder één scène. Een nerveuze sfeer tijdens de spreekbeurt van Brian. 

  3. Kies uit:

-          Somber, plechtig of rustig

-          Dreigend of mysterieus

-          Heftig, chaotisch of vrolijk

 Dreigend/ mysterieus.

  1. Wat veroorzaakt die sfeer of stemming? Het treuzelachtige ritme. 

  2. Inhoud: wat is het verband tussen film en muziek? Kies één scène en leg uit waarom de muziek passend is. Zie vraag 13. 

  3. Betekenis: welke betekenis of functie heeft de muziek volgens jou? Waarom? Muziek heeft voor mij een functie om te amuseren (tijdens feestjes of thuis in de woonkamer), en een functie om emoties te versterken. Als je bijvoorbeeld verdrietig bent en je luistert droevige muziek, kun je je door bepaalde muziek nog verdrietig voelen. En ook als je in een vrolijke bui bent en je luister vrolijke muziek, kun je je nog vrolijker en enthousiaster gaan gedragen. 

 

Ik vond het een leuk concert om bij te bijwonen. Zelf ben ik niet zozeer fan van klassieke muziek maar het was toch leuk om de combinatie van film en muziek te zien en te horen.